Новости Энциклопедия переводчика Блоги Авторский дневник Форум Работа

Декларация Поиск О нас пишут Награды Читальня Конкурсы Опросы








ГП-цитатник

Датский семинар № 1 (минимализм)

Модератор: LyoSHICK

Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение mikegor » Пт фев 20, 2009 12:55

Признаюсь, манкирую я в последнее время немецкими семинарами. Жаль, конечно. Ведь некоторые тексты там были очень интересные. Но времени соверешенно не было. Отчасти из-за того, что работать много надо, а отчасти, потому что я сейчас погрузился в датский.
Датских семинаров у нас еще не было. Но я заинтересовался датским минимализмом, в частности Хелле Хелле. Даже и рассказ хороший есть. Владеющих датским тут не сказать, чтобы много, но уж точно не я один. Так что присоединяйтесь.
An Arbeitsplätzen kann es laut zugehen. Verlassen Sie sich nicht auf verbale Kommunikation!
Аватара пользователя
mikegor

 
Сообщения: 2334
Зарегистрирован: Пт дек 02, 2005 20:47
Откуда: Moscow
Язык(-и): нем-рус,дат-рус





Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение mikegor » Пт фев 20, 2009 12:56

Mere kaffe?

Det er mig, der opdager ham. Han sidder nede ved carporten. Han er iført noget grønt og jægeragtigt. Han sidder i den gamle havestol, mageligt tilbagelænet. Han gnider hænderne mod sine lår. Solen er ved at stå op.

– Martin. Der sidder en mand nede ved carporten, siger jeg.

Martin vender sig med sin kaffekop i hånden. Han ser ud ad vinduet, vender sig igen, sætter koppen fra sig. Han rækker ud efter en skive franskbrød.

– Er det Ole Hansen? siger jeg.

Martin nikker. Og ryster på hovedet. Og nikker igen.

– Ja. Det er Ole Hansen, siger han så.

– Hvad tror du, han vil?

– Det ved han ikke engang selv.

Martin lægger to skiver ost på brødet. Han tygger og børster krummer af sin trøje imens.

– Skal jeg gå ud med en kop kaffe til ham? siger jeg.

– Nej, det skal du ikke. Du skal slet ikke gå ud i dag.

– Nej.

Jeg smører honning på mit knækbrød.

– Tror du, der er noget galt med ham? siger jeg.

– Ikke mere, end der plejer at være.

Martin ved, hvad han snakker om; han arbejder oppe på kommunen. Næsten dagligt sidder Ole Hansen i deres kantine, selv om han ikke har noget at gøre der. Han sidder og gnider sig på lårene, frem og tilbage. Hans bukser er helt tyndslidte dér, hvor han gnider. Han er ikke ubegavet. Engang var han praktiserende øre-næse-hals-læge. Men så blev han ramt af en virus, der satte sig på hjernen, og næsten samtidigt mistede han sin eneste søn. Den slags går man ikke umærket igennem, det er også derfor, de lader ham sidde i kantinen. Han taler ikke med nogen, han sidder bare. Når han har siddet lidt, går han igen.

– Hvorfor tror du, han sidder her hos os? siger jeg.

– Det er tilfældigt. Han har også siddet hjemme hos nogle af de andre.

– Har han?

– Ja. Hos Allan. Og hos Ursula. Også hos en nede fra kassen.

– Hvor kender han jeres adresser fra?

– Det gør han heller ikke. Han flakker bare rundt.

– Hvor er det synd for ham. -Ja.

Martin går ud for at børste tænder. Jeg kan høre hans lyde. Jeg bliver siddende ved bordet og ser ned gennem haven. Træerne er nøgne, selv hækken er helt gennemsigtig. Nogle gråspurve lander på fuglebrættet.

Jeg nikker ned til Ole Hansen. Han reagerer ikke, han kan sikkert ikke se mig herinde.

Martin sidder på trappen og snører sine sko. Der står en lugt af tandpasta omkring ham.

– Under alle omstændigheder får jeg ham til at gå igen nu, siger Martin.

– Hvordan?

– Jeg siger bare til ham, at han skal gå, og så går han.

– Han må gerne sidde der for min skyld.

Martin ser op.

– Selvfølgelig skal han ikke sidde i vores have, når du er alene hjemme.

– Jeg er ikke bange for ham.

– Det har du heller ikke grund til at være. Men jeg vil ikke have ham dernede.

Han rejser sig og tager frakke på.

– God bedring, siger han og kysser mig på kinden.

Jeg lukker døren efter ham. Jeg står ved ruden i døren og ser ham gå ned ad havegangen og hen til Ole Hansen. Han står lidt foran ham med den ene hånd i lommen. Så går han ind i carporten, låser bilen op og sætter sig. Han starter bilen. Samtidigt rejser Ole Hansen sig fra havestolen. Han går ud gennem carporten, ved siden af den bakkende bil, han drejer til højre ned ad fortovet og forsvinder. Martin svinger bilen ud på vejen og kører til venstre. Han dytter og gør tegn til mig om, at Ole Hansen nu er gået igen. Jeg nikker.

Da jeg ikke længere kan se Martins bil oppe på vejen, tager jeg gummistøvler på. Jeg går ud af huset, ned gennem haven og til højre, i samme retning som Ole Hansen. Jeg kan ikke få øje på ham nogen steder. Jeg kigger ind i alle haver og indkørsler og bag hegnet nede ved cykelstien.

Han sidder på en bænk uden for spejderhytten og gnider sig på lårene.

Jeg bliver stående på fortovet.

– Dav, Ole Hansen, siger jeg og smiler. - Jeg hedder Betina. Det er min have, du lige har siddet i. Jeg er gift med Martin nede fra kommunen.

Ole Hansen reagerer ikke.

– Det er ellers godt koldt, siger jeg. - Jeg tænkte på, om du havde lyst til en kop kaffe? Jeg kan hente en kop til dig.

Nu ser han direkte på mig. Han siger ingenting.

– Nå, men så henter jeg en kop kaffe. Bliv bare siddende.

Jeg går baglæns hen ad fortovet. Jeg smiler stadig til ham.

–Bliv endelig bare siddende, siger jeg.

Jeg vender rundt og skynder mig hjem. Jeg tager Martins gamle frakke på; den hænger lige for i entreen. Jeg tager også halstørklæde på, og handsker. Jeg henter termokanden inde på spisebordet og finder en kop frem, putter den i frakkelommen og låser døren med min frie hånd. Jeg går hurtigt ned til spejderhytten.

Han sidder der endnu.

– Her kommer jeg med varm kaffe, siger jeg og går helt hen til ham. Jeg sætter koppen på bænken og fylder den. Han er holdt op med at gnide på sine lår, han rækker ud efter koppen og drikker. Han sidder med koppen mellem hænderne. Jeg står foran ham med termokanden.

Han puster til kaffen imellem hver slurk. Det damper fra koppen op i hans ansigt.

– Og du går sådan rundt og sidder, siger jeg. Han svarer ikke; det forventer jeg heller ikke.

– Jeg arbejder som laborant, siger jeg. - Men i dag er jeg sygemeldt. Jeg er lidt snottet. Martin syntes, jeg skulle blive hjemme.

Jorden foran bænken er fyldt med rådne blade. Jeg roder i bladene med snuden på min ene gummistøvle.

– Nogle gange er det også rart at stå af ræset. Især på sådan en dejlig dag.

Jeg rømmer mig og ser på Ole Hansen. Han har sat koppen fra sig på bænken. Jeg træder straks frem mod ham.

– Mere kaffe? siger jeg, lidt frejdigere end jeg havde til hensigt.

Så rejser han sig med en pludselig bevægelse og verfer mig væk. Han går til venstre hen ad fortovet, han går hurtigt. Jeg småløber efter ham gennem villakvarteret med termokanden i udstrakt arm.

– Hvad er der galt? siger jeg. - Kan jeg gøre noget?

Han fortsætter med store skridt. Vi er helt nede ved hjørnegrunden nu; Bente går ude i haven med en kost. Hun standser op og siger mit navn; jeg overhører hende. Jeg rækker ud efter Ole Hansen bagfra, rører ved hans skulder.

– Skal vi ikke sætte os ned et sted? siger jeg. - Vi kunne sidde lidt sammen.

Han standser op og drejer rundt mod mig, med ansigtet mod mit ansigt. Vi står ganske tæt. Han lugter af uld. Siden hen bliver jeg ved med at forbinde de to ting; lugten af uld og det, han siger.

– Din mand bedrager dig med Ursula Steen, siger han.

Han er iført en tyk sweater inde under den grønne jakke, det ser jeg først nu. Jeg tænker på, om den er hjemmestrikket og hvem, der i så fald har strikket den til ham.

– Det er en pæn sweater, siger jeg.

Han vender rundt og går videre. Jeg følger efter ham. Jeg siger ikke mere, jeg går bare nogle meter bag ham. Vi går forbi hallen og sukkerfabrikken, helt ind til centrum af byen og gennem de små gader. Han låser op til et rødt hus med bindingsværk. Det er åbenbart dér, han bor. Han går ind og smækker døren uden at sige farvel, jeg går videre hen ad gaden og op til torvet. Jeg går forbi springvandet og standser et stykke fra kommunekontoret.

Jeg er øm i den ene arm. Det er den arm, jeg bærer termokanden i. Jeg lader armen hænge nedad og gnider på den ømme muskel. Lidt kaffe drypper ud af tuden på termokanden, ned på fortovet. Sådan står jeg.
An Arbeitsplätzen kann es laut zugehen. Verlassen Sie sich nicht auf verbale Kommunikation!
Аватара пользователя
mikegor

 
Сообщения: 2334
Зарегистрирован: Пт дек 02, 2005 20:47
Откуда: Moscow
Язык(-и): нем-рус,дат-рус

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение mikegor » Пт фев 20, 2009 12:58

Предлагаемый срок через месяц, 20 марта.
An Arbeitsplätzen kann es laut zugehen. Verlassen Sie sich nicht auf verbale Kommunikation!
Аватара пользователя
mikegor

 
Сообщения: 2334
Зарегистрирован: Пт дек 02, 2005 20:47
Откуда: Moscow
Язык(-и): нем-рус,дат-рус

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение Янко из Врощениц » Пт фев 20, 2009 17:14

Я, пожалуй, поучаствую. Заранее прошу ногами не бить. :-)
После революции в отечественной кухне появилось два новых блюда: котлеты рубленые по-царски и царь, рубленый по-котлетски.
Янко из Врощениц
Иероаннах
 
Сообщения: 1972
Зарегистрирован: Чт янв 27, 2005 09:50
Откуда: Врощеницы

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение mikegor » Пт фев 20, 2009 17:29

Очень, хорошо, вот уж нас и двое. А ногами бить, да даже и не ногами, - нет, не будем. :-)
An Arbeitsplätzen kann es laut zugehen. Verlassen Sie sich nicht auf verbale Kommunikation!
Аватара пользователя
mikegor

 
Сообщения: 2334
Зарегистрирован: Пт дек 02, 2005 20:47
Откуда: Moscow
Язык(-и): нем-рус,дат-рус

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение eCat-Erina » Пт фев 20, 2009 19:10

Ух ты! С почином! :appl:
¡Ser feliz!
Дорогие коллеги, в условиях сложной геополитической ситуации, пожалуйста, постарайтесь сохранить ценные дружеские и профессиональные отношения друг с другом.
Аватара пользователя
eCat-Erina
मोक्ष
 
Сообщения: 37281
Зарегистрирован: Ср авг 07, 2002 12:14
Блог: Просмотр блога (159)
Язык(-и): англ>рус

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение mikegor » Пт фев 20, 2009 22:41

Спасибо! :grin:
An Arbeitsplätzen kann es laut zugehen. Verlassen Sie sich nicht auf verbale Kommunikation!
Аватара пользователя
mikegor

 
Сообщения: 2334
Зарегистрирован: Пт дек 02, 2005 20:47
Откуда: Moscow
Язык(-и): нем-рус,дат-рус

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение Vanda » Вт мар 03, 2009 19:14

Я только сегодня заглянула в раздел - хотела на испанские семинарчики посмотреть, а тут такое! :grin: Поддержу почин, правда, не знаю, как получится по срокам.
You have to remember that success is a marathon, not a sprint.
Vanda

 
Сообщения: 1116
Зарегистрирован: Пт мар 10, 2006 12:53
Откуда: Danmark-Sverige

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение mikegor » Чт мар 05, 2009 02:30

Vanda писал(а):Поддержу почин

Очень хорошо! А сроки - это не уже столь важно.
An Arbeitsplätzen kann es laut zugehen. Verlassen Sie sich nicht auf verbale Kommunikation!
Аватара пользователя
mikegor

 
Сообщения: 2334
Зарегистрирован: Пт дек 02, 2005 20:47
Откуда: Moscow
Язык(-и): нем-рус,дат-рус

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение vokuhila » Сб мар 07, 2009 16:17

Я бы тоже бы попробовал бы... Только, скорее всего, не успею к 20-му... :-(
vokuhila

 

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение mikegor » Вс мар 08, 2009 01:01

Ну, так давайте позже, как успеете.
An Arbeitsplätzen kann es laut zugehen. Verlassen Sie sich nicht auf verbale Kommunikation!
Аватара пользователя
mikegor

 
Сообщения: 2334
Зарегистрирован: Пт дек 02, 2005 20:47
Откуда: Moscow
Язык(-и): нем-рус,дат-рус

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение vokuhila » Вс мар 08, 2009 07:33

mikegor писал(а):Ну, так давайте позже, как успеете.

Спасибо. Попробую.
Прочел текст. Начали грызть сомнения в качестве моего потенциального перевода. Он, похоже, будет еще более минималистическим, чем сам текст исходника. Типа инструкции какой-то... :-( Но все равно попробую! Интересно, что получится. :grin:
vokuhila

 

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение mikegor » Вс мар 08, 2009 19:36

vokuhila писал(а):Но все равно попробую!

Да конечно, ведь не боги горшки обжигают.
An Arbeitsplätzen kann es laut zugehen. Verlassen Sie sich nicht auf verbale Kommunikation!
Аватара пользователя
mikegor

 
Сообщения: 2334
Зарегистрирован: Пт дек 02, 2005 20:47
Откуда: Moscow
Язык(-и): нем-рус,дат-рус

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение AlexL » Пн мар 09, 2009 22:49

Боюсь обещать, но хотелось бы поучаствовать.
Путаница в головах клиентов только приветствуется.
Вы всерьез считаете, что при природных катаклизмах вас спасут наличные деньги? (с) baudet
Аватара пользователя
AlexL
Мать-ехидна
 
Сообщения: 9228
Зарегистрирован: Вс окт 17, 2004 02:28
Откуда: Королевство Норвегия
Язык(-и): no/ru/en-ru/en/no

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение mikegor » Пн мар 09, 2009 23:39

Если и вы присоединитесь, то будет совсем здорово!
An Arbeitsplätzen kann es laut zugehen. Verlassen Sie sich nicht auf verbale Kommunikation!
Аватара пользователя
mikegor

 
Сообщения: 2334
Зарегистрирован: Пт дек 02, 2005 20:47
Откуда: Moscow
Язык(-и): нем-рус,дат-рус

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение AlexL » Вт мар 10, 2009 14:44

Нацарапала черновик. Не очень довольна, но уже есть с чем работать, так что в осмысленном обсуждении смогу принять участие. Ломаю голову над парочкой реалий.
Путаница в головах клиентов только приветствуется.
Вы всерьез считаете, что при природных катаклизмах вас спасут наличные деньги? (с) baudet
Аватара пользователя
AlexL
Мать-ехидна
 
Сообщения: 9228
Зарегистрирован: Вс окт 17, 2004 02:28
Откуда: Королевство Норвегия
Язык(-и): no/ru/en-ru/en/no

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение mikegor » Вт мар 10, 2009 19:54

А я, признаться, с реалиями не особо заморачивался.
An Arbeitsplätzen kann es laut zugehen. Verlassen Sie sich nicht auf verbale Kommunikation!
Аватара пользователя
mikegor

 
Сообщения: 2334
Зарегистрирован: Пт дек 02, 2005 20:47
Откуда: Moscow
Язык(-и): нем-рус,дат-рус

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение Adam S. » Пт мар 13, 2009 03:17

Примите меня тоже, пожалуйста. :-)
Я уже начал потихоньку переводить.
Adam S.

 

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение mikegor » Пт мар 13, 2009 17:33

Конечно, примем.
An Arbeitsplätzen kann es laut zugehen. Verlassen Sie sich nicht auf verbale Kommunikation!
Аватара пользователя
mikegor

 
Сообщения: 2334
Зарегистрирован: Пт дек 02, 2005 20:47
Откуда: Moscow
Язык(-и): нем-рус,дат-рус

Re: Датский семинар № 1 (минимализм)

Сообщение Янко из Врощениц » Вт мар 17, 2009 21:26

Товарищи, я к 20-му марта не успею. Давайте сдвинем срок на понедельник 23-го.
Заранее спасибо.
После революции в отечественной кухне появилось два новых блюда: котлеты рубленые по-царски и царь, рубленый по-котлетски.
Янко из Врощениц
Иероаннах
 
Сообщения: 1972
Зарегистрирован: Чт янв 27, 2005 09:50
Откуда: Врощеницы

След.


Словари русского языка

www.gramota.ru
Словарь Мультитран
Язык

Вернуться в Семинары

Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 8